Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 18

Onderwerp: Momentsleutel-momenten!

1000cc WIPR's Avatar
    Ingeschreven
    Jan 2008

Momentsleutel-momenten!

Ik heb mijn voorwiel laten balanceren maar daar bleek niets mis mee te zijn maar bij Donckers zeiden ze, nadat ze mijn achterwiel hadden zien ronddraaien, dat het zo rond was als een ei en ik niet verder hoefde te zoeken.

Daarnet de achterband besteld en mits hulp gevonden hoe het moet.

http://www.motor-forum.nl/forum/list_me ... gen-1.html

Nu vraag ik het aantal Nm waarmee de bouten moeten vastgedraaid worden.

Ik heb enkel een momentsleutel van 40-120Nm

Daarjuist heb ik er wat mee getest en ik heb de indruk dat de veer in de momentsleutel al "kracht" begint te geven van een 30Nm ook al staat er pas een aanduiding vanaf 40Nm.

Als ik de logica dan volg, dan kan ik vanaf 40Nm de veer terug wat lossen tot ik aan 35Nm kom om de wielbouten terug aan te spannen.

Een kleinere momentsleutel heb ik niet maar doe ik er verkeerd mee met dit te proberen? Volgens mij moet dat juist kloppen maar graag jullie advies

Bedankt.
    Zwijgen is goud, spreken is zilver maar ons moe zei: je hebt een mond gekregen, gebruik hem dan ook!

1000cc
    Ingeschreven
    Jan 2008

Re: Momentsleutel-momenten!

Voor den as van uw wiel maakt die 10Nm nie uit zenne
    (infeite zijn der maar weinig bouten waarbij 't op 10Nm steekt )

Ohja, de redenering derachter is infeite wel fout.
    De fabrikant stelt een bepaalde kracht voorop, juist met de bedoeling te vermijden dagge iets gaat kapotdraaien.
    Als gij dan toch harder gaat draaien dan loopt ge toch nog het risico iets kapot te maken, zelfs al zijt ge van plan da achteraf terug losser te zetten...
    "Small minds discuss people; average minds discuss events; great minds discuss ideas."

1000cc WIPR's Avatar
    Ingeschreven
    Jan 2008

Ah oke dan kom ik er wel. Merci Ben voor den uitleg

Nu als je die link openklikt in het begin van mijne post staat het erbij hoe het moet maar bij het voorlaatste plaatje zit ik vast. Ik krijg die "support plate" er niet af.

Hoe kan ik zo'n manual bekomen waar het meer gedetailleerd instaat hoe het wiel er af moet?
    Zwijgen is goud, spreken is zilver maar ons moe zei: je hebt een mond gekregen, gebruik hem dan ook!

TRX
    TRX is offline.
    1000cc TRX's Avatar
    Ingeschreven
    Jan 2008

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door denBen
    Voor den as van uw wiel maakt die 10Nm nie uit zenne
    (infeite zijn der maar weinig bouten waarbij 't op 10Nm steekt )

Ben, vooras van Tcat moet op 65nm, 10nm is daar toch al een serieus verschil.
    Bouten van remklauwen moeten op 40nm, 10nm is 25%....

De achteras is van iets minder belang, die zet ik met de hand vast zonder momentsleutel, zet die zelfs niet zo vast als moet op mijne Tcat, wordt toch na iedere circuitdag gewisseld .
    http://im-designracing.be/

1000cc WIPR's Avatar
    Ingeschreven
    Jan 2008

Kan er iemand nog eens uitleggen hoe je zo'n momentsleutel goed gebruikt.
    Wanneer moet je de klik horen? Onderaan is er een bout om deze momentsleutel vast te zetten.

Stel ik wil 5 bouten op dezelfde spanning zetten van bijv de auto of in mijn geval het achterwiel van de scooter. Hoe ga je dan te werk?

(dat stuk loskrijgen was blijkbaar verholpen met er zacht tegen te kloppen met de hamer. Inééns zat dat los.

Dus m'n achterwiel is nu vrij en ik wacht tot ik bevestiging krijg van de bandenboer en mijn achterband binnen is.

440
    440 is offline.
    1000cc
    Ingeschreven
    Jan 2008

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door L.G.Luthor
    Stel ik wil 5 bouten op dezelfde spanning zetten van bijv de auto of in mijn geval het achterwiel van de scooter. Hoe ga je dan te werk?
    Je draait eerst je bouten allemaal tegen, dan draai je die heel lichtjes vast met een gewone sleutel.
    Daarna begin je overhoeks aan te spannen met de momentsleutel ingesteld op de helft van de gewilde waarde. Wanneer alles op halve kracht is aangetrokken stel je uiteindelijk de momensleutel in op de eindwaarde en ga je terug overhoeks verder aanspannen tot alle bouten - of moeren op de correcte waarde staan.

1000cc WIPR's Avatar
    Ingeschreven
    Jan 2008

Heel goede uitleg. Bedankt

Moderator roadster's Avatar
    Ingeschreven
    Jan 2008

er is mij onlangs verteld dat je bij het type momensleutel waarbij je het koppel instelt door het handvat rond te draaien tot uwe nonius op de juiste waarde staat, je die ALTIJD eerst naar nul moet zetten voor je een nieuw koppel instelt

Dus: stel: MS staat op 60Nm en je moet 80Nm hebben, eerst van 60 naar 0 en dan pas op 80Nm zetten...

ik wist dat niet...

dat zou kunnen kloppen want mijne maat heeft met mijne momentsleutel een paar vijzen van de vooras van zijnen bandit overgedraaid...

1000cc Theo's Avatar
    Ingeschreven
    Jan 2008

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door roadster
    er is mij onlangs verteld dat je bij het type momensleutel waarbij je het koppel instelt door het handvat rond te draaien tot uwe nonius op de juiste waarde staat, je die ALTIJD eerst naar nul moet zetten voor je een nieuw koppel instelt

Dus: stel: MS staat op 60Nm en je moet 80Nm hebben, eerst van 60 naar 0 en dan pas op 80Nm zetten...

ik wist dat niet...

dat zou kunnen kloppen want mijne maat heeft met mijne momentsleutel een paar vijzen van de vooras van zijnen bandit overgedraaid...
    Dat wist ik dus ook niet, en 't staat ook niet in de gebruiksaanwijzing van mijn momentsleutel.
    Iemand die dit kan bevestigen (of ontkennen?)?
    Muchos reciben ms de amor que merecen, ninguno tanto como necesitas!
    Ten cuidado por la bruja!

1000cc WIPR's Avatar
    Ingeschreven
    Jan 2008

Ik wist dit wel maar hoe zit het als ik dan die 5 bouten met hetzelfde koppel moet aandraaien? (Ik heb dat nog nooit gebruikt zo'ne momentsleutel!)

Je draait de sleutel dus aan en onderaan zet je hem vast geloof ik, toch?

Maar die klik die je dan hoort geeft dan aan wanneer je het juiste koppel hebt bereikt. Nu mijn vraag is of ik telkens opnieuw die veer los moet zetten, terug naar af en dan nog eens 4 keer diezelfde waarde moet instellen?

Morgen zal ik eens zoeken naar de gebruiksaanwijzingen van die sleutel als ik ze nog vind tenminste.

Die achtervelg wordt vastgezet met 35Nm wat mij precies weinig lijkt. 35Nm per moer en het zijn er 5.

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Forum rechten