Welkom bij Motorforum.
Resultaten 1 tot 10 van de 10

Onderwerp: Dipje in batterij

500cc
    Merk moto
    Honda
    Type moto
    VFR 800
    Bouwjaar moto
    1999

Dipje in batterij

De laatste maanden heb ik tijdens het starten van de moto (VFR800FI) regelmatig een serieuze dip in de batterij.
    In die mate dat ze precies soms zo "diep" moet gaan dat ze even alles zonder spanning zet, en dus alles reset (uur, tripkilometers).
    De moto heeft nu een hele tijd stilgestaan (verbouwingen, jeuj), maar sinds eergisteren ga ik er mee naar het werk (auto defect).
    Ik wou het zekere voor het onzekere nemen, en ben daarstraks een druppellader gaan halen.
    De ironie wil dat, terwijl ik op de parking van de winkel sta om terug te vertrekken, de batterij te leeg is om nog te starten.
    Dus ik gelijk nen halve zool de moto in gang aan het lopen op de parking.
    Thuisgekomen hang in de batterij aan de lader, en die geeft aan dat die nog voor 3/4 vol zit.
    Ook de alternator/gelijkrichter is in orde, want ik heb 13,4V op de batterij bij 5000 rpm.
    Is de batterij aan vervanging toe?

1000cc
    Merk moto
    Honda
    Type moto
    VFR 800
    Bouwjaar moto
    1998
    Klinkt allesinds zeer bekend in de oren. Heb het zelf nog niet voorgehad, maar op dit forum hebben ze er zelfs een apart forum topic voor:
    Forum van de Honda VFR Ownersclub Nederland (VFROC) -> Techniek: Spanningsregelaar

Hier enkele tips die u kunnen helpen bij de diagnose:
    Board Message

Welke typenummer staat er op uwe SR? (ge kunt dat aflezen als ge uw zadel eraf haalt) Van de eerste versie is geweten dat die een heel grote kans hebben om te falen, de gereviseerde versie (SH689) zou veel betrouwbaarder moeten zijn. Moest em effectief kapot zijn: bij een honda dealer vragen ze daar soms 300€ voor, ge kunt ze online vinden voor ongeveer 100€

Ik heb speciaal voor dit probleem een "haidie hotsiedok" op mijne moto geinstalleerd
    Monteren "Haidie Hotziedok" - Forum van de Honda VFR Ownersclub Nederland (VFROC)
    Laatst gewijzigd door Adriaan; 21-02-12 om 18:50.

1000cc
    Merk moto
    RFke
    Bouwjaar moto
    rond '94
    13,4VDC aan 5000tr/min is op 't randje, met een batterij in slechte staat kan 't wel is misgaan bij metingen, maar 13,4 is in feite wel genoeg om ze goed op te laden wat dus precies nie gebeurd, kdenk ook dat de batterij zen tijd gehad heeft,
    best altijd met een goed volgeladen batterij meten om een juist beeld te hebben, al is dat niet altijd mogelijk zoals nu

250cc
    Merk moto
    BMW
    Type moto
    K 1300 S
    Als een loodaccu eens helemaal plat geweest is dan zal ze nooit meer de volle capaciteit halen. (het beste eraf dus) Daarom is het van belang dat de druppellader eraan hangt VOOR de batterij te plat geraakt. Die dingen zijn zo gemaakt dat ze de batterij opladen tot vol , dan gaan ze in stand-by tot de batterij aan de ondergrens komt enz enz Je mag die daar dus een hele winter (of langer) laten aan hangen. Regelmatig rijden is beter (omdat het beter is dat een batterij ook f en toe eens belast wordt) maar van alle kwalen is de druppellader zeker de beste.

Verder is 13,4 Volt idd een beetje aan de lage kant zou normaal iets meer dan 14 Volt moeten zijn. Ik zou de aansluitingen van uw spanningsregelaar eens nakijken (is vergelijkbaar systeem als op een st1100 en daar kwam na verloop van tijd een slecht kontakt aan de spanningsregelaar en na verloop van tijd smolt die dan weg)

50cc
    Merk moto
    Honda
    Type moto
    VFR800
    Bouwjaar moto
    2007
    Had hier twee weken geleden hetzelfde aan de hand met de VFR800.
    Was al enkele maanden dat de tripmeter en de klok gereset werden bij het starten en twee weken geleden (na een dag in de vrieskou
    buiten te hebben gestaan en naar huis willen vertrekken van het werk) startte hij niet meer.
    De batterij had al een deel van z'n capaciteit verloren en door de vrieskou verloor hij nog eens zo'n 30% extra.
    Batterij vervangen en nu start hij weer van zodra je de startknop nog maar aanraakt.
    Verder waren hier ook de klemmen en pakkingen van de uitlaat aan vervanging toe en hebben ze de startervalves gesynchroniseerd.
    Was wel even verschieten van de factuur maar nu kan hij er (hopelijk) weer een tijdje tegenaan.

500cc
    Merk moto
    Honda
    Type moto
    VFR 800
    Bouwjaar moto
    1999
    @Adriaan : ziet er wel een leuk ding uit! Veel tijd in gestoken om het te installeren?

Ik heb vorig jaar (?) mijn SR al eens vervangen door een aftermarket SR : David Silver Spares - Honda VFR800FIX 1999 Regulator / Rectifier

Zou die al zo snel terug kapot gaan?
    Ik heb mijn batterij eens aan de chargeur gehangen, en voorlopig doet hij het nog.
    Nadeel is dat ik maar iets van een dikke 10 km moet rijden, dus echt veel bijladen zal ze ook niet doen dan...
    Maar ik heb zo een vaag vermoeden dat mijn batterij ook wel een beetje aan het einde van haar Latijn zit, want ik denk zelfs dat het nog de originele is...

1000cc
    Merk moto
    Kawasaki
    Type moto
    ZZR 1100
    Bouwjaar moto
    1992
    Die meldingen van laders zijn ook niet 100% hoor.
    Is geregeld dat zo'n lader aangeeft dat uw batterij kapot is terwijl het een nieuwe is, of omgekeerd...
    Een batterij kost nu ook geen stukken van mensen, kan nooit kwaad die eens te vervangen.
    Dan kunt ge tenminste deftig uitmeten wat er gaande is. Alternator of regulator bv...

500cc
    Merk moto
    Honda
    Type moto
    VFR 800
    Bouwjaar moto
    1999
    Laat "extra kosten" nu net iets zijn wat ik momenteel kan missen als kiespijn

1000cc
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kwakkel Bekijk berichten
    Alternator of regulator bv...
    dat kunt ge ook gemakkelijk uitmeten zonder ineens een nieuwe batterij te kopen.
    Kawasaki KLE650A Versys '07 - Yamaha TRX850 '96 - Yamaha WR250F '06 - Suzuki DRZ400E '01 (sleutelprojectje)

roamer... wanderer... nomad... vagabond...

500cc
    Merk moto
    Honda
    Type moto
    VFR 800
    Bouwjaar moto
    1999
    Geeft de SR onbelast ook dezelfde laadspanning als bij belasting?
    Anders koppel ik gewoon mijn batterij af en meet ik op de uitgang van de SR.

Forum rechten