Pagina 1 van de 4 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 31

Onderwerp: Regenweer

MAT
    MAT is offline.
    250cc
    Ingeschreven
    May 2008

Regenweer

Hey allemaal,

Na het warme onthaal hier, heb ik er mijn eerst paar honderd km's opzitten.
    Het bevalt me dan ook meer en meer en het vertrouwen neemt toe.

Nu heeft het vandaag de eerst keer geregend sinds ik met de moto rijd en dit gaf mijn zelfvertrouwen toch wel een deuk (zeker in de bochten).

Het bochtjes nemen begon al goed te gaan (of toch aardig) maar nu heb ik (om het letterlijk te verwoorden) soms de schrik dat mn achterwiel gaat wegschuiven...

Nu wou ik even weten of er enkele tips zijn om veilig te rijden met nat weer.

Ik ben steevast van plan om enkele cursussen bij goedmotorrijden.be te volgen, maar momenteel is dat nog even onmogelijk (€€ )

Graag jullie adviezen.

1000cc WIPR's Avatar
    Ingeschreven
    Jan 2008

Re: Regenweer

Sparen en snel die cursussen gaan volgen.
    Zwijgen is goud, spreken is zilver maar ons moe zei: je hebt een mond gekregen, gebruik hem dan ook!

1000cc sus antigoon's Avatar
    Ingeschreven
    Jan 2008

traag ingaan, rustig kijken waar je naartoe moet, vertrouwen op je banden en vooral ni denken "het is nat dus schuift het"

gewoon alles doen zoals het droog is maar rustiger

trouwens, uwen 125 heeft ni genoeg power om den achterkant te doen uitbreken of ge moet al heel gekke dingen doen
    ...KMK...

1000cc fore's Avatar
    Ingeschreven
    Jan 2008

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door sus antigoon
    trouwens, uwen 125 heeft ni genoeg power om den achterkant te doen uitbreken of ge moet al heel gekke dingen doen
    Daar zoude van verschieten, hoe weinig power je nodig hebt om uit te breken aka onderuit te gaan ...

@MAT ... van te veel wantrouwen zijn er weinig onderuit gegaan, met weinig overmoed al velen ... liever een ei in uw gat dan uw eieren op de grond ...
    Praat niet over jezelf, dat zullen wij wel doen ... als je weg bent.

Op de tekenplank in 1956 ...
    Op de markt in 1957

1000cc
    Ingeschreven
    Jan 2008

ik pas mijn dagdagelijkse rijstijl niet aan bij regenweer.

Je verschiet er van hoeveel grip die banden hebben in de regen. Zolang je geen bruuske bewegingen uitvoert heb je meer dan voldoende grip om een normale en vlotte rijstijl te handhaven. Ook al regent het pijpenstelen.
    08|11|08--20|07|10 --- Fazer 600 met 100.000km op den teller --- getting blue Ex-m&t lid met 7100 posts...

1000cc WIPR's Avatar
    Ingeschreven
    Jan 2008

Je zegt dat het vertrouwen was gegroeid maar dan moet je je eens afvragen wat je maatstaven zijn. Vertrouwen groeit op een aardige manier.

Zoals de Fore zegt. Als je niet zeker bent, rij je beter wat te voorzichtig dan achteraf brokken te moeten gaan lijmen.

Een beetje gezond verstand qua gasdosering en een vloeiende rijstijl, voldoende afstand, verkeerssituaties met meer marge inschatten, gladde zebrapaden, riooldeksels enz, en je komt er wel doorheen.
    Zwijgen is goud, spreken is zilver maar ons moe zei: je hebt een mond gekregen, gebruik hem dan ook!

1000cc
    Ingeschreven
    Jan 2008

Ge moet idd niet gelijk een seut gaan rijden, enkel minder fel willen zijn.
    Nu moet ik toch toegeven dat het sterk afhangt van welk rubber ge liggen hebt.
    Op mijne Sv lag nen pilot power en die gaf in't nat gene krimp, niks, nooit. Ja, 1 keer door m'n eigen fout maar soit.
    Nu met de kwak ligt er nen BT014 op en dat is ne superband in't droog, maar vanaf dat die vocht voelt koelt die af en voelt ge duidelijk de grip verminderen.
    't is gelijk nen nieuwe band inrijden dan. Als ge rustig rijdt is't niks maar de minste fout straft hij af.
    Heb dat trouwens nog al horen zeggen van mensen die geen BT014 meer willen daarvoor.
    Dat zijn dan ook doorrijders, geen gasten die enkel rijden bij 7 zonnen en geen wolkje aan de lucht...

1000cc WIPR's Avatar
    Ingeschreven
    Jan 2008

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Cron
    ik pas mijn dagdagelijkse rijstijl niet aan bij regenweer.

Je verschiet er van hoeveel grip die banden hebben in de regen. Zolang je geen bruuske bewegingen uitvoert heb je meer dan voldoende grip om een normale en vlotte rijstijl te handhaven. Ook al regent het pijpenstelen.
    Wa zegde gij daar.

viewtopic.php?f=13&t=1074&st=0&sk=t&sd=a&start=10

Soit, mensen die dagdagelijks rijden of al jaren rijden in weer en wind moet je dit wellicht niet gaan vertellen maar ik weet het nog goed dat die eerste plensbuien wel voor wat ongemakken zorgen en dan zeggen dat ze gewoon moeten rijden als bij droog weer zie ik dat niet goed komen. Onervarenheid weet je wel.

250cc FransST's Avatar
    Ingeschreven
    Jan 2008

Het valt vaak best mee hoeveel grip de banden nog hebben in de regen.
    Echter zoals vandaag wanneer het een tijdje niet geregent heeft en het gaat dan regenen en je ziet het schuim op de weg, dan kan het WEL glad zijn. De eerste regen na een langere tijd droog weer levert daarom vaak vele aanrijdingen op.

En, beter wat te voorzichtig dan je schade te mogen bekijken..

Frans.
    Triumph sprint ST 1050 ABS / Zumo 660

RAT
    RAT is offline.
    1000cc
    Ingeschreven
    Jan 2008

Ik ben zo'n doorrijder en heb sinds ik in 2003 ben beginnen motorrijden toch al aardig wat kilometerkes gebold en toch voel ik me op nat wegdek altijd "onprettig" Op de snelweg is er natuurlijk niets aan, maar op- en afritten gaan toch een heel stuk kalmer met regenweer omdat de schrik voor een schuiver wel degelijk steeds aanwezig is. Mijn rijstijl op droge baan trekt al op niet veel, je moet dus niet vragen hoe ik me op natte banen voortbeweeg.
    Als MAT een cursuske gaat volgen, zal RAT misschien ook wel meedoen.

Pagina 1 van de 4 123 ... LaatsteLaatste

Forum rechten