Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 23
Like Tree3Likes

Onderwerp: Bedrijfswagen + moto?

50cc
    Ingeschreven
    Jul 2009

Bedrijfswagen + moto?

Toen ik vandaag op de rijschool was wisten deze mij met een brede glimlach te zeggen dat een moto "fiscaal aantrekkelijk"
    is.
    Ik ben totaal niet mee wat er bedoeld wordt met een moto die fiscaal aantrekkelijk is.
    Kan iemand mij dat op een manier uitleggen alsof je tegen een kleine van 12 jaar bezig zijt?

En mijn vraag is. Ik heb een bedrijfswagen. Speciaal verkregen voor dat woon-werkverkeer.
    Is zoiets voor mij dan nog steeds aantrekkelijk?

greetz

hla
    hla is offline.
    250cc hla's Avatar
    Ingeschreven
    Jan 2008

Re: Bedrijfswagen + moto?

Een moto alleen is zeker aantrekkelijk, omdat je er ook me rijd.
    In combinatie met een firmawagen mag het wel, maar daar zijn de voordelen rap weg.
    Van firmawagens ken ik niet echt alle details, maar het zal niet rap lukken, en zeker niet als je niet met de moto effectief rijd.
    Rij, en geniet!

50cc
    Ingeschreven
    Apr 2009

Bedrijfswagen + firmamoto inbrengen gaat bijna nooit lukken. Ik heb al moeite om 100% firmamoto in te brengen, en ze werden helemaal gek toen ik uitlegde dat ik er nog een firmawagen bij had.

Een paar maanden geleden een Track and Trace systeem in de wagen EN moto laten installeren, met volledige rapportage van km onderscheid werk / prive. Nu kunnen ze niet meer moeilijk doen, alles staat zwart op wit op papier.

In jouw geval gaat het echter moeilijk zijn, omdat je van je werkgever speciaal een auto krijgt voor al het woon-werk verkeer, en je werkgever hier al een fiscaal voordeel van krijgt. De belastingen gaan nooit aanvaarden dat je ook nog met de moto naar het werk gaat, tenzij je een attest va je werkgever kan bekomen waarop staat dat je sommige dagen met de moto komt. Persoonlijk zou ik dat niet doen, trekt alleen maar aandacht die je niet wil.

Over je eerste vraag; een moto is 100% fiscaal aftrekbaar. Dit wil zeggen dat indien je hem 100% gebruikt om bvb als particulier naar je werk te gaan, je alle kosten die je maakt (dus ook kleding en verzekering) mag aftrekken van de belastingen. Je zal dan minder moeten betalen of zelfs nog een pak geld terugkrijgen.

Stel dat je hem 20% prive gebruikt en 80% werkgerelateerd (kan je bewijzen door km standen en afstand woon-werk en tankbonnetjes), dan mag je van je belastingen 80% van de gemaakte kosten aftrekken.

Een auto is maar 50 of 60% fiscaal aftrekbaar dacht ik, dus minder interessant.

1000cc
    Ingeschreven
    Jan 2008

Chuy,
    om problemen te vermijden effe twee dingen rechtzetten :
    - Voor je eigen auto mag je slechts 0.15 Euro (15 cent, 6 frank dus) per woon-werk km inbrengen als kost, that's it.
    - Je trekt niks af van je belastingen maar van je belastbaar inkomen. Wordt dikwijls zo gezegd, maar als je het letterlijk interpreteert...
    Triumph rules !

50cc
    Ingeschreven
    Jan 2008

Ik zat in dezelde situatie, dus ik ben vriendelijk uitgenodigd in Ledeberg . Waar het op neer komt is dat het MAG, maar het zal zoals gezegd bijna niet lukken in de praktijk. Je mag die motor aftrekken, maar de fiscus gaat dan logischerwijze ook naar de firmawagen kijken. Daarop wordt een belasting geheven op een voordeel in natura voor 5000 of 7500 km privé-verkeer, afhankelijk van je woon-werk afstand. Als jij je motor gaat inbrengen, houdt de fiscus geen rekening meer met die 5000 of 7500, maar gaan ze aan je werkgever de kilometerstanden van je firmawagen vragen, en dan begint het. Met die firmawagen doe jij veeeeeeeeeeeeeel meer dan 5000 of 7500 km privé. En dat reële cijfer gaan ze dan belasten aan 0,29 €/km. Reken maar uit, je scheurt er je broek aan. Daarenboven valt de fiscus dus ook je werkgever lastig, en het hangt er maar van af hoe blij die daar gaat mee zijn . Het mag dus wel, maar ik vrees dat het forfait voordeliger zal zijn...
    chboodts likes this.

50cc
    Ingeschreven
    Feb 2008

Ik heb ook al jaren een firmawagen, terwijl ik meestal per moto naar m'n werk rijd.

Mijn raad: bel naar je eigen belastingskantoor, en leg je specifieke situatie in detail uit.
    Ik denk dat zij de enigen zijn die het je perfect zullen uitleggen, want ik heb de indruk dat de regels omtrent motokosten e.d. nogal vatbaar zijn voor interpretatie, en dus verschillen naargelang het kantoor waaronder je valt.

Het hangt er mogelijk vanaf of je al op één of andere manier belast wordt op je firmawagen. MIjn bedrijf houdt bv. elke maand een deel van ons loon af ("'Voordeel bedrijfsvoertuig woon-werk privé" op m'n loonfiche).

Toek ik mijn eigen situatie uitlegde aan m'n vorig belastingskantoor (Dilbeek), werd me in ieder geval gezegd dat ik zonder probleem m'n motokosten zou mogen inbrengen (aankoop, onderhoud, brandstof e.d.). Ik heb dat toen echter niet gedaan, omdat ik nog geen 20 km van m'n werk woonde (forfait was voordeliger).
    Vorig jaar zijn wij echter verhuisd, en nu woon ik op 65 km van m'n werk. Ik heb daarom naar m'n nieuw belastingskantoor gebeld (Beringen) en daar zeiden ze ook weer dat het inbrengen van motokosten voor mij wel degelijk zou kunnen, ondanks mijn firmawagen. Omdat onze 2 moto's echter beide oude occasies zijn, heb ik voor 2008 wel niet de "reële" kosten ingebracht, maar gewoon m'n totale woon-werk afstand van dat jaar aan 15 cent/km (dus 2 x woon-werk afstand x aantal werkdagen x 15 cent). De belastingsman van Beringen zei me dat ik dat mocht doen, zolang m'n woon-werk afstand minder dan 100 km (enkel) is. En die 15 cent/km geldt dan voor eender welk vervoermiddel ik gebruikte (moto / firmawagen / eigen 2e auto / trein: mocht allemaal ingebracht worden aan 15 cent).

Maar ik herhaal: vraag het best aan je eigen belastingskantoor. Mij hebben ze in elk geval zowel in Dilbeek als in Beringen altijd vriendelijk en duidelijk voortgeholpen.
    chboodts likes this.

50cc
    Ingeschreven
    Jul 2009

Hallo mensen,

Bedankt voor de feedback!
    Als ik het hier zo lees is de zin om op eender welke wijze die moto in te brengen eigenlijk al voorbij.
    Het wordt toch een tweedehandse en ik gebruik hem totaal niet voor woon-werkverkeer.
    Een belastingskantoor heb ik niet... ik ben bediende en mijn werkgever voorziet mij in een wagen hiervoor (en ook voor prive).

Maar ik zal het onthouden voor in de toekomst.

Alvast bedankt iedereen!

750cc robman's Avatar
    Ingeschreven
    Jan 2008

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door paasei
    Chuy,
    - Voor je eigen auto mag je slechts 0.15 Euro (15 cent, 6 frank dus) per woon-werk km inbrengen als kost, that's it.
    Indien je een lening aangaat voor die wagen , mag je die kost ervan ook inbrengen
    - Je trekt niks af van je belastingen maar van je belastbaar inkomen. Wordt dikwijls zo gezegd, maar als je het letterlijk interpreteert...

440
    440 is nu online.
    1000cc
    Ingeschreven
    Jan 2008

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Morpheuz
    Een belastingskantoor heb ik niet...
    Ge moet op uwen belastingsbrief nekeer kijken vanaf welk adres deze naar u verstuurd wordt......

1000cc
    Ingeschreven
    Jan 2008

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door robman
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door paasei
    Chuy,
    Indien je een lening aangaat voor die wagen , mag je die kost ervan ook inbrengen
    das dan iets nief... al geprobeerd?
    Triumph rules !

Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste

Forum rechten