Vraag mbt degressieve afschrijving en aankoop andere motor
Hallo,
Ik heb een vraag. Als je een nieuwe motor degressief afschrijft maar je besluit deze na een jaar te verkopen, hoe pak je dit dan aan ivm de verkoopprijs van de motor? Ik heb me laten zeggen dat je die verkoopprijs terug moet inbrengen maar op sites lees ik dan dat wanneer je particulier bent, je met de verkoopprijs van de verkochte motor geen rekening moet houden.
alvast bedankt.
Re: Vraag mbt degressieve afschrijving en aankoop andere mot
Afschrijving degressief uitrekenen voor het eerste jaar.
In "Het jaar van verkoop" kun je geen afschrijving van de aankoopsom toepassen. Enkel kunnen de rijkosten voor de effectief gereden termijn ingebracht worden.
De verkoopprijs is iets tussen U, Uw portefeuille en Uw bankrekening.
Als particulier heeft verder NIEMAND daar iets mee te maken.
Dus ook de fiscus NIET.
Sorry maar ben nog niet helemaal mee...
Ik heb m'n honda 2 jaar degressief afgeschreven (2de keer, dit jaar aangegeven voor 2009), ik heb me dan een andere zwaardere motor aangekocht in april 2010 maar deze is niet geschikt om te gebruiken voor woon-werk verkeer (rijdt te agressief). Daarom wens ik me nu terug een meer geschikte motor aankopen.
Kan ik dus voor 2010, m'n Hypermotard reeds inbrengen en als ik een andere koop in 2011, deze voor 2011 inbrengen...
Of moet ik voor 2010 ook nog m'n honda inbrengen? De Hypermotard dan niet meerekenen of hoe zit dat precies?
Ben precies helemaal in de war...
alvast bedankt
Je zegt zelf dat de nieuwe moto niet geschikt is voor woon-werk verkeer.
Je hebt hem dus hiervoor niet gebruikt.
Dan kun je hem ook niet inbrengen.
Dus heb je de oude gebruikt, en dan mag je die voor kosten 2010 voor de 3° keer inbrengen.
Koop je in 2011 en nieuwe en ga je die gebruiken voor woon-werk, dan mag je die voor kosten 2011 inbregen, en stop je met die oude honda.
Je mag dus per jaar slechts 1 (één) moto voor afschrijving inbrengen.
Nooit 2!
Je mag er wel drie of vier bezitten, dat is iets anders.
Indien je toch de nieuwe hebt gebruikt in 2010, dan heb je de oude als laatste keer in 2009 ingebracht, de nieuwe in 2010, en koop je een nieuwe in 2011 dan breng je die in 2011 in.
Telkens dus 1 moto inbrengen, en je mag ondertussen dus gerust ook ieder jaar een andere kopen.
Duidelijk?
helemaal duidelijk...
Ik heb de ducati wel gebruikt voor woon-werk verkeer, maar hij is te gevaarlijk (of lees ook leuk :o ) om er in weer en wind mee te rijden...
Er komt waarschijnlijk een speed triple met ABS voor in de plaats...in 2011 dan...
Bedankt voor het advies...
Vraagske: gij zijt erin geslaagd van degressief uwe moto te mogen afschrijven? Hoe hedde dat aangepakt?
Ge moet namelijk officiële goedkeuring krijgen, dacht ik, om degressief (ipv lineair) te mogen afschrijven, en degressief is veel interessanter ...
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marduk
Vraagske: gij zijt erin geslaagd van degressief uwe moto te mogen afschrijven? Hoe hedde dat aangepakt?
Ge moet namelijk officiële goedkeuring krijgen, dacht ik, om degressief (ipv lineair) te mogen afschrijven, en degressief is veel interessanter ...
Bij de eerste keer dat je de moto inbrengt het formulier 328 K bij je aangifte voegen is voldoende.
Het formulier vind je op http://fiscus.fgov.be/interfaoifnl/P...20K.N.2011.pdf
Citaat:
en degressief is veel interessanter ...
indien je lang genoeg af gaat schrijven!
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hla
Citaat:
Waarom? Je eerste bedrag is net zeer groot om af te schrijven, en dat bedrag neemt af. Het maakt het dan net interessanter om te gaan voor bv. 5 jaar degressief af te schrijven, maar na 3 jaar je motor legaal te verkopen (legaal = dat dan ook aangeven aan de belastingen). Je houdt dan een veel groter bedrag over aan je aangiftes dan als je het lineair zou afschrijven; en na 3 jaar krijg je doorgaans nog een zeer mooie restwaarde voor je motor.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hla
Citaat:
Deze snap ik ook niet goed...
Als je de motor als particulier (na drie jaar bv.) verkoopt, ben je toch niet verplicht de belastingen op de hoogte te brengen van de verkoopprijs dacht ik.