Welkom bij Motorforum.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 23
    50cc
    Merk moto
    HONDA
    Type moto
    CBR1000RR HRC
    Bouwjaar moto
    2012

Fiscaal iets gewijzigd of niet ? Klopt da of klopt da niet

Een vraagje,

Is er iets verandert in de afschrijvingstermijnen dat men een "nieuwe" motor aankoopt ?

Ik verklaar me nader : Ik rij dagelijks naar het werk met mijn huidige motor (woon-werk) en koop me een nieuwe motor aan, levertermijn 03 maand later of zelfs nog later = mijn redenering , ofwel breng ik mijn oude à 3 of 4/12 in en de nieuwe à 9 of 8/12'en in,
    ofwel breng ik datzelfde jaar mijn nieuwe in voor 12/12'en aangezien ik vooraf ook al met de motor reed.

Tweede zaak: ik had nog géén motor en wens deze in te brengen voor het lopende fiscale jaar, aflevering van de nieuwe eind juni 2012 mag ik deze het eerste jaar à 12/12 van de afschrijfwaarde inbrengen ? Volgens mij niet, wel de beroepskosten.

Mercikes

250cc
    Merk moto
    BMW
    Type moto
    K 1300 S
    Je kan slechts één moto tegelijk afschrijven en dus ineens voor een heel jaar. Je moet de zoekfunctie maar eens gebruiken het staat hier allemaal al 100 keer.

En de levertermijn speelt geen rol als hij in de loop van december maar ingeschreven is , kan je hem dat jaar inbrengen.

hla
    hla is offline.
    250cc
    Merk moto
    BMW
    Type moto
    R1200RT
    Bouwjaar moto
    2005
    Afschrijving => één moto per jaar. Dus 4 kopen in één jaar is enkel de LAATSTE inbrengen.
    Rijkosten => per gereden dag en per km uit te rekenen, van al de 4 motoren.

En om op Uw eerste vraag te antwoorden: er is in dat opzicht de laatste 10-tal jaar officieel NIETS veranderd.
    Rij, en geniet!

50cc
    Merk moto
    HONDA
    Type moto
    CBR1000RR HRC
    Bouwjaar moto
    2012

Fiscaal iets gewijzigd

Aan iedereen en HLA,

Concrete vraag "dan" (ST1100 PAN) , ik ken ook het fiscale gedeelte en breng ondertussen al 16 jaren mijn motors in dus....toch mijn vraag:
    Mag iemand die particulier een nieuwe motor aankoopt om hem voor woon-werkverkeer te gebruiken (vooraf geen motorrijder woon-werkverkeer) en nieuwe motor aankoopt beroepsmatig deze inbrengen voor 1/5 van de nieuw prijs 12/12 ' weliswaar à het beroepsmatig gereden gedeelte.

Voor mij lijkt dat logisch van niet. Aankoopdatum en gereden beroepsmatig vb. 01 april 2012, 1e jaar is gelijk à een kleine verliespost namelijk 9/12 van 1/5 van de aankoopprijs x het beroepsmatig gedeelte, of ben ik nu echt zo verkeerd....blijkbaar zijn er boekhouders die hun klanten dit wijsmaken.

Toch bedankt iedereen van jullie reactie ! Grtz

F M
    F M is offline.
    1000cc
    Merk moto
    BMW
    Type moto
    R1200RT
    Ja je bent echt zo verkeerd.

Ik ben geen BMW-rijder, maar een motorrijder die niet toevallig met een BMW rijdt.
    (Ik weet het, dit is plagiaat van PaulRT, maar ik heb nu eenmaal zelf weinig inspiratie)

50cc
    Merk moto
    HONDA
    Type moto
    CBR1000RR HRC
    Bouwjaar moto
    2012

Fiscaal

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door F M Bekijk berichten
    Ja je bent echt zo verkeerd.
    Ik weet nie hoelang jij al met de motor woonw-werkverkeer rijdt (maakt me ook niets uit), maar destijds ik spreek midden jaren 90' mocht iemand die voordien niet in het bezit was van een motor en zijn beroepkosten wilde bewijzen de eerste jaren dit enkel doen voor het beroepsmatig gedeelte van de aankoopdatum. Dus aankopen v/d "allereerste" motor mei wil zeggen inbrengen fiscaal vanaf mei = lijkt me nie meer dan logisch toch.

Dit is me destijds aangeleerd in een fiscaal forum Schellebelle 1995-1996. Als zij de bal destijds verkeerd geslagen hebben dan slaag ik hem verder.

Zeg nu zelf belastingcontroleurs dat iemand eind december 2011 zijn motor inschrijft en voordien géén kilometer rijdt deze inbrengt voor 95 % of zelfs 99 % à 1/5 nieuw of 1/3 occasie , dat is een gecamoufleerde manier om ipv lineair

Ik heb dit probleem slechts éénmalig gehad, begin jaren 90 , nadien heb ik steeds ofwel mijn huidige of in het lopende jaar mijn nieuwe ingebracht.

Genoeg gezegd, lets ride and see my ass

hla
    hla is offline.
    250cc
    Merk moto
    BMW
    Type moto
    R1200RT
    Bouwjaar moto
    2005
    Dat ze U dat aangeleerd hebben in '95 zou gerust kennen.
    Ik weet de datum ook niet meer, maar het is al lang geleden dat dit afgeschaft is.

En uiteindelijk komt het op hetzelfde neer.

Of je nu van 01 Mei 2005 tot 01 Mei 2010 Uw afschrijving doet voor de 100%, of van 01.01.2005 tot 01.01.2010 maakt dus niets uit. 't is telkens 5 volle kalenderjaren.

Ze hebben dat voor het gemak van rekenen afgeschaft. Ik weet dat het al zo is van in de jaren '98, maar wanneer dat juist veranderd is ga ik nu niet opzoeken.
    Gedane zaken maken niets meer uit.
    Nu teld, en dus de jaren en niet de startdatum!
    Rij, en geniet!

F M
    F M is offline.
    1000cc
    Merk moto
    BMW
    Type moto
    R1200RT
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door BLADEMEN Bekijk berichten
    Ik weet nie hoelang jij al met de motor woonw-werkverkeer rijdt (maakt me ook niets uit),
    De eerste keer in 1998.

Ik ben geen BMW-rijder, maar een motorrijder die niet toevallig met een BMW rijdt.
    (Ik weet het, dit is plagiaat van PaulRT, maar ik heb nu eenmaal zelf weinig inspiratie)

hla
    hla is offline.
    250cc
    Merk moto
    BMW
    Type moto
    R1200RT
    Bouwjaar moto
    2005
    Ik rij sedert '97 en ben in 97 of 98 ook naar de fiscaaldag van M&T geweest.
    Misschien hebben we elkaar daar dus gezien.
    Maar in ieder geval, TOEN was er al een jaaraanrekening en geen maandaanrekening!
    Rij, en geniet!

50cc
    Ik schrijf mijn moto ook af op vijf jaar. Ingeschreven in augustus 2007 .Bij mij is de belastingsdienst bijzonder streng.Daarom schrijf ik af per maanden. Dus in aangifte 2008 vijf maanden, in 2009 zeven maanden van het eerste jaar en vijf maanden van het tweede jaar enz...

Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste

Forum rechten